Hogyan ápoljuk megfelelően a síléceket a szezon ideje alatt vagy utána?
A cikk tartalma: + A cikk tartalmának megtekintése
Ahhoz, hogy a lehető legtöbbet hozza ki a síelésből, rendszeresen ápolnia kell a síléceket, akárcsak az autót vagy a kerékpárt. Ellenkező esetben a tulajdonságaik nagyon megromolhatnak.
Ebben a cikkben tanácsot adunk, hogy milyen karbantartási feladatokat kell elvégeznie sílécén, milyen időközönként, és hogyan kezelje sílécét a szezon során és az után.
Kedvelt sílecek
A karbantartást rögtön a szezon végeztével hajtsák végre
A sílécek éves karbantartását minden szezon vége után kell elvégezni. Ilyenkor érdemes megvizsgálni a síléceket, elvégezni a szükséges munkálatokat és védelmi szempontból a viasz használata is fontos. A szezonon kívüli időszakban rengeteg idő áll rendelkezésre, hogy a viasz kapcsolódjon a síléchez. Azonban jó körülményeket kell teremteni, száraz helyen kell tárolni őket.
A szezon előtt a viaszt egy sárgarézkefével el kell távolítani, majd új viaszréteget kell felvinni. A síléceket ismét száraz helyen kell tárolni. Ha az autó tetején szállítja, használjon védőburkolatot vagy szállítódobozt.
A karbantartást nem szabad a szezon kezdete előtti utolsó pillanatra hagyni - a viaszolt sílécek "pihentetése" mellett a síboltokban is nagy a forgalom, ami késleltetheti az első síelést.
Az élek kialakítása
Angolul edge tuningnak vagy ski tuningnak is nevezik. Ez a folyamat számos lépést foglal magában, hogy az élek elérjék a kívánt szöget. A síléc formázása a síléctípus, a felhasználó tapasztalata és igényei figyelembevételével történik. Minél kisebb a szög, annál élesebb az él, de annál rövidebb az élettartama.
Az élek alakja jelentős hatással van a kezelhetőségre - a megfelelően kialakított élek nagyobb stabilitást biztosítanak kanyarodáskor még jeges havon is, valamint csökkentik a féktávolságot, ami jelentősen növeli az Ön és a többi síelő biztonságát.
Azt, hogy a sílécek élei túlságosan tompák, onnan lehet megállapítani, hogy túlságosan csúsznak és rosszul kezelhetőek keményebb sípályákon. Ilyenkor használhat egy egyszerű trükköt is, amikor a körmét végigfuttatja a síléc szélén. Ha elég éles, nyomot hagy a körmén. Ha a köröm széle megakad, amikor a körmét végigfuttatja rajta, akkor élezni vagy formázni kell.
A sikeres formázás sokéves tapasztalatot és megfelelő felszerelést igényel, amelyet csak professzionális műhelyekben vagy korábbi profi versenyzőknél, illetve edzőknél lehet megtalálni.
A sítalp struktúrája
A csiszolás lehetővé teszi, hogy a visz jobban tapadjon és ne sérüljön a sítalp. Történhet kézzel vagy automata gép segítségével. Minél finomabb a textúra, annál jobb! Nem tanácsos azonban túl gyakran automatikus csiszolást végezni, a kézi csiszolás kíméletesebb.
A sítalpat legalább évente egyszer fel kell újíttatni.
Katalógusunkból ajánljuk
Zopa Travel helyzet-beállítással bézs
A kötés karbantartása
Évente legalább egyszer ellenőrizze és kenje be a síkötéseket. A síbalesetek nagy részét a rosszul beállított kötések okozzák.
A legfontosabb paraméter a kötés kioldóereje. Ezt a súly, a magasság, a tapasztalat és a síléctípus alapján, előre meghatározott táblázatok szerint állítjuk be. DIN fokban adják meg egész vagy tizedes számokban, kb. 0,75 és kb. 11,5 között.
A tapasztalt síelők fél fokot adhatnak hozzá, a rövid, max 130 cm hosszú, carving sílécek esetében a táblázatban szereplő értékekből 30%-ot célszerű kivonni. A megfelelő kioldóerő beállításához a sílécet is el kell vinnie a műhelybe.
A gyártók a síléceken megjelölik a kötés rögzítési pontját, de a kötés előre vagy hátra mozgatásával bizonyos mértékben megváltoztathatja a síléc súlypontját, és ezáltal a síléc menetjellemzőit. Az előre helyezett súlypont a síléceket manőverezhetőbbé teszi. Azok, amelyeknél a súlypont hátul van, nagyobb sebességnél stabilabbak.
Viaszolás
A viaszolt sílécek nagy súrlódással, gyenge siklással és mozgékonysággal rendelkeznek. A sítalpon "szőrszálak" jelenhetnek meg, ami tovább rontja az irányíthatóságot és felgyorsítja a síléc kopását.
A viaszt a műhelyekben olvasztott formában, forrón viszik fel, majd vasalással és forgókefével simára polírozzák. Ezt a forró gyantázást is el kell végezni legalább egyszer egy szezonban. Ha a sítalp megfelelően csiszolt, akkor kézi viaszolást is alkalmazhat folyékony vagy szilárd viasszal.
A használt viasz keménysége a hó típusától függ - minél hidegebb van, annál keményebbnek kell lennie a viasznak.
Némelyik új sílécet is fel kell készíteni a használatra
A kész síléceket olyan gyártók kínálják, mint a Volkl, a Stockli és a Vist. Másrészt az Atomic, a Fisher vagy a Head által gyártott sílécek általában nyers sílécek, azaz kihegyezett vázszerkezet és formázott élek nélkül kerülnek a boltokba.
A nyers síléceket is újra kell élezni, mivel a gyártás során finom szálak maradnak a síléc felületén, amelyeket a viaszolás előtt el kell távolítani. A síléc váza csak így tudja mélyen beszívni a viaszt. Az éleket ezután az Ön igényei, tapasztalata és a gyártó által az adott modellre vonatkozóan adott ajánlások alapján alakítják ki.
A cikk szerzője
Hozzászólás írása
Közzétéve: 10.04.2023
Posledná aktualizácia:
További cikkek a kategóriában:
A boltok polcain több tucat, sőt több száz síszemüveggel lehet találkozni. Önök tudják, hogy mely paramétereket érdemes figyelembe venni? Cikkünkből megtudhatják, hogyan választhatják ki...
Az őszi szezon a túrázók számára zivatarokat és gyakori záporokat tartogat. Hogyan impregnálhatjuk a túracipőt? Cikkünkből minden fontosat megtudhatnak a túrafeleszerelés...
Milyen is lenne a tél szánkózás nélkül? Cikkünkből megtudhatják, hogyan választhaják ki a legjobb szánkót és bob szánkót, hogy a gyermekük elégedett legyen, de biztonságosan játszhasson....