Montessori játékok: támogassák gyermekük természetes fejlődését!
A cikk tartalma: + A cikk tartalmának megtekintése
Nem egyszerű felkészülni egy kisbaba jöttére. Az elkőkészületek többé-kevésbé kellemes része a vásárlár. Babakocsi, kiságy, ruhák és játékok. Éppen a megfelelő játékok kiválasztásáról fogunk mai cikkünkben beszélni! Nem egyszerű választani a rengeteg játék közül!
El kell kerülni azokat a játékokat, amelyek negatívan hatnak a gyermek fejlődésére vagy olyan anyag felhasználásával készülnek, ami ártalmas a gyerekek számára. Hallották már a Montessori nevet?
Megnevezés | Értékelés | Részletek |
---|---|---|
Hape Bohóc felfűzhető | Termék mutatása | |
Színes fa zsinórgyűrűk | Termék mutatása | |
Fapiramis különböző formákkal ✔ A MI AJÁNLATUNK | Termék mutatása | |
Fából készült öltöztetős játék | Termék mutatása | |
Hape fajáték | Termék mutatása |
Maria Montessori alapelvei
Nem fogunk pedagógia előadást tartani, de ahhoz, hogy megérthessük a Montessori jelentését, fontos tudni, hogyan alakult ki. A kifejezés az olasz Maria Montessoritól ered, aki orvos és az óvodai nevelés megalapítója volt. Egy nő, aki önállóságra nevelte a gyerekeket. Fejlesztette érzékeiket, képességeiket és csak vészhelyzetek esetében avatkozott közbe. Arra tanította a gyerekeket, hogy saját maguk fejlesszék testi és lelki képességeiket a kulturális környezetükben, a színek megismerésével, különféle illatokkal és az asszociációs összefüggések fontosságát is hangsúlyozta. Alapelvei oda vezettek, hogy a gyermekek leghatékonyabban érzékeik és mozgás által tanulnak.
Fontosak azok az alapelvek is, amelyek az egyes játékok kinézetét és rendeltetését határozzák meg. Amellett, hogy Maria Montessori megalkotta az óvodai nevelés módszereit, 6-9 és 9-12 éves gyermekek számára is kialakított egy tantervet. Az életkor alapján tökéletesítenék képességeiket a szociális szférában is.
A Montessori nevelés azonban nem csak az ismereteket és a teóriát érinti. A környezet és a felszereltség is nagyon fontos, amivel a gyerekek dolgoznak. A játékok, bútorok és kiegészítők mind hozzájuk alkalmazkodnak. A székeket, asztalokat, szekrényeket és játékokat meleg és puha anyagból kellene gyártani. Ez általában a fa. Maria Montessori szerint a műanyag túlságosan hideg és nem megfelelő. Napjainkban azonban már műanyagból is gyártanak olyan játékokat, amelyek megfelelnek a követelményeknek.
Maria Montessori fő alapelvei:
- a gyermek azt teszi, amihez képessége és elegendő tudása van
- a környezetet a gyermek igényeihez és nem a felnőttek elképzeléseihez kell alakítani
- a legfontosabb az önállóság és az öszpontosítás, mivel így fejlődik az egyéniség
- minden érzéket fejleszteni kell
- korral nehezíteni kell a feladatokat, ami főként a nevelésben és a tevékenységekben nyilvánul meg (Montessori játékok)
- a fejlődés az önnevelésen alapszik, a pedagógus nem saját elképzelései szerint neveli a gyermeket, hanem figyelemmel követi és segít igényei kielégítésében, amely a gyermek fejlődéséhez vezet
Montessori játékok
A módszer megalkotójának alapelveit tehát már ismerik. Eljött az idő, hogy a játékokról is beszéljünk, amelyek teljesítik ezeket az elvárásokat. Mi a Montessori játékok célja?
Az érzékek aktiválása
Az egyik legfőbb alapelv, amely a nevelést érinti az az érzékek és képességek fejlesztése. Ehhez alkalmazkodnak a játékok is. Minél több érzékszerv kapcsolódik be a játékba, anál könnyebben fogadják a gyerekek az információt és sokkal könnyebben megjegyzik azt. A Montessori játékok úgy vannak kialakítva, hogy a látás, a hallás és a tapintás egyszerre aktiválódjanak.
A játékok sok részlettel rendelkeznek, érdekes a formájuk, színük, súlyuk, méretük és struktúrájuk. Ez miatt a gyermek használja a motorikus képességeit is. Amennyiben minden nap ezekkel a játékokkal játszik, akkor az agyban új idegpályák alakulnak ki. A motorikus képességek összefonódnak a praktikus tevékenységekkel, amikor a gyermek igyekszik koordinálni saját mozgását.
A készségek fejlesztése
Egy dolog az érzékek aktiválása, de a játékok mindig egy konkrét tevékenység gyakorlására fókuszálnak. Nem mondhatjuk, hogy a Montessori játékok multifunkcionálisak. A kognitív funkciók fejlesztését illetően mindenképpen, hiszen a gyermek megismeri az előbb említett tulajdonságokat és több érzékszervvel észleli a játékot.
A készségek esetében egyszerre csak eggyel érdemes foglalkozni. Mivel az adott készség egy konkrét tárgyhoz kötődik, azért a gyermek könyebben tudja izolálni az tevékenységet. Ha a játék egyszínű, egyenletes felületű és illatú, akkor már készen is van a tökéletes játék egy készség fejlesztésére. Pl. a színes kockák. Amikor a gyermek egymásra teszi őket, akkor a méretet kíséri figyelemmel, ezért nem jó, ha az eltérő színek és formák elvonják a figyelmét. Ha ismételten az egyszínű kockákkal fog játszani, akkor egy idő után mindenképpen elkezd majd építkezni velük.
A hibák ellenőrzése
A Montessori játékok a pedagógia alapelveihez alkalmazkodnak. A nevelés során a pedagógus nem felsőrendű személyként van jelen, aki utasításokat ad. A gyerekeknek egyedül kell rájönniük a megoldásra. A hibák ellenőrzése ezért nagyon fontos, de nem úgy, hogy a gyermek megkérdezi, helyes-e a válasza! A felnőtt sem mondhatja meg a gyermeknek, hogy nem jól végzi a feladatot.
A Montessori játékok általában magukba foglalják a hibák ellenőrzését. Például, ha egy geometrikus kirakós esetében rossz helyre kerülnek a kirakós darabjai, akkor nem fog összepasszolni a végeredmény. A felület nem lesz egyenletes, amit a gyermek láthat és tapinthat is. Ebből tudhatja, hogy sikerült-e a feladat. A gyermekeknél a hibák ellenőrzése fejleszti az önállóságot és a kreativitást. Az egyik próbálkozás követi a másikat és ez a figyelmet fejlődését is elősegíti. Ezen kívül arra is rájön, hogy tévedni emberi dolog.
A játékok magukat adják
A gyermekek számára a világ a nagy ismeretlent jelenti. Minden amit csinálnak, új számukra és felfedezésre vágynak. Ebből adódóan nem előnyös, ha megmásítjuk a valóságot. Az új információk és ismeretek szerzése a mindennapok részét képezi. Ahogy a felnőttek, úgy a gyermekek is az igazságot szeretnék tudni.
A készségeket és ismereteket csak úgy lehet fejleszteni, ha valódi élményeket nyújtunk a gyermekeknek. Nem kell műanyag gyümölcsökkel játszani! A gyerekek örömmel játszanak valódi dolgokkal! Előszeretettel bekapcsolódnak a sütik sütésébe is! Kisebb korban olyan aktivitásokat is bevezethetünk, amelyek fejlesztik a motorikus fejlődését és a mozgáskoordinációt. Gyöngyök átöntése egyik tálkából a másikba, karikák felfűzése egy cipőfűzőre, stb. Ezek ugyan nem képezik a Montessori módszer részét, de gyakran segítenek a későbbi jó teljesítmény elérésében.
Természetes anyagok
A természetesség a felhasznált anyagok esetében is fontos. Az esztétikai szempontot is figyelembe kell venni, hogy a környezet vizuális szempontból is megfelelő legyen. Ebben a játékoknak is nagy szerepük van! Főleg a fát, a gyapjút és más természetes anyagokat érdemes előnyben részesíteni. A játékoknak konkrét funkciót kell ellátniuk. Nem elég, ha színesek és hangot adnak ki!
Tippek Montessori játékokhoz
Kirakós puzzle - ABC
Ez egy kiváló módja a megismerő funkciók fejlesztésének. A cél az egész ABC elsajátítása. A betű formáju fa kirakós lehetővé teszi a formák és színek megismerését, ill. az orientációs képességek fejlesztését.
Fejleszti a finommotorikát és nagyobb korban segít az ABC elsajátításában. Amennyiben a gyermek rossz helyre teszi a betűt, akkor rögtön észreveheti hibáját.
Rózsaszín Montessori torony
Építés során a gyermek fejleszti a tárgyak méreteinek észlelését. Amikor egymásra helyezi a tárgyakat, akkor rájön, hogy az egyre magasabb. Ez a rózsaszín torony alapelve. Mivel a torony egyszínű, ezért nem vonja el a gyermek figyelmét a konkrét céltól, ezért sokkal egyszerűbben elsajátítja a méretek megkülönböztetését.
A torony egy állvánnyal is rendelkezik. Építéskor a gyermeknek fokozatosságra kell törekednie, amely lehetővé teszi, hogy az egész tornyot fel tudja állítani és az összes részt fel használhassa. Ha nem sikerül, akkor a torony egyszerűen eldől.
Nikitin logikai játék
Nálunk újdonságnak számít. A Nikitin olyan játékok gyártásával foglalkozik, amelyek a gyerekek oktatására és a képességek fejlesztésére fókuszálnak. Mindegyik játék megfelel a Montessori alapelveknek. Ez a konkrét játék a térlátást és az ellentétek megkülönböztetését fejleszti.
A gyermek különbséget tesz az irány, a formák, a magasság, a hosszúság és a méretek között. A játékot játszhatja egyedül vagy csapatban. A feladatoknak egyedi megoldásuk van, de több válasz is elfogadható. A gyermek fejlesztheti kreativitását és önállóságát.
Termékek megjelenítése a kategóriában:
A cikk szerzője
Hozzászólás írása
Közzétéve: 24.05.2021
Posledná aktualizácia:
További cikkek a kategóriában:
Egyetlen gyermek sem tudja elképzelni a fürdést játékok nélkül. Akár egy gumikacsát, akár egy vízbe való könyvet vagy egy vízimalmot vesznek neki, a szemei garantáltan ragyogni fognak!...
Talán nincs is szórakoztatóbb fizikai tevékenység a gyermekek számára, mint a trambulinon ugrálás. A megfelelő trambulin kiválasztásakor azonban nemcsak a vonzó megjelenésre, hanem a...
Kényeztesse a gyerekeket bármelyik korosztályban nyári vízi szórakozással! Már most el kell gondolkodni azon, hogyan fogja eltölteni a szabad perceit nyáron. Tudja, hogy milyen...